جلوگیری از چاپ قرآنهای حزبی ناقص/ توقف در خط عثمانطه زیبنده ایران نیست
تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۲۸۶۰۱
به گزارش خبرنگار ایکنا؛ آیین اختتامیه جشنواره کتابت سوره مبارکه «انسان» عصر امروز دوم مردادماه در حسینیه الزهرا(س) مجتمع امام خمینی(ره) برگزار شد.
مهدی بابایی، مدیر اجرایی دارالکتابه در این مراسم با اشاره به برگزاری کارگاههای آموزشی کتابت قرآن و جشنوارههای گوناگون گفت: برگزاری چنین دورههایی برای مرکز طبع و نشر قرآن و دارالکتابه افتخار بود که در راستای ارتقای سطح کاتبان و خوشنویسان تلاش کنیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: مقایسه وضعیت خطوط قرآنی طی یک دهه (اواخر دهه ۸۰) و امروز چه از نظر کمی و چه کیفی نشانگر میزان توفیق ما در این زمینه است و میتواند معیار خوبی از وضعیت فعلی باشد. هر چند در سال ۹۶ و ۹۷ به دلایلی، فعالیت آموزشی دارالکتابه کمرنگ شد، اما فعالیت کاتبان در عرصههای بینالمللی که سابقه نداشت و انتشار قرآن به خط کاتبان ایرانی از نقاط قوت این دو سال بود و همچنین در ماه مبارک سال گذشته، تعدادی از کاتبان با مقام معظم رهبری دیدار داشتند که این موضوع در نوع خود اتفاق مبارکی بود.
بابایی ادامه داد: پس از نزدیک به یک دهه فعالیت، تصمیم داریم سرفصل جدیدی از فعالیتهای دارالکتابه را آغاز کنیم و این موضوع در راستای ارتقای خطوط ایرانی خواهد بود.
وی با اشاره به جشنواره کتابت سوره انسان گفت: این جشنواره در اواخر سال گذشته برگزار شد و با همکاری معاونت قرآن و عترت نیز در نمایشگاه قرآن خاتمه یافت و در این راستا ۸۰ اثر از ۱۵ استان شرکت کرد که نیمی از آنها اولین مواجهه را با دارالکتابه داشتند و از میان این آثار ۷ اثر انتخاب شد که تجلیل میشوند و ۳۰ اثر نیز شایسته شرکت در کتابت جمعی هستند و ۵۰ نفر از کاتبان دیگر هم در کارگاههای آموزشی خط نسخ شرکت خواهند کرد.
مدیر کل دفتر برنامه ریزی، آموزش و توسعه مشارکتهای امور قرآن و عترت در ادامه با اشاره به سوره انسان گفت: هنر ترکیب انسان را زیبا کرده است، خداوند در قرآن میفرماید؛ ما به انسان گوش و چشم دادیم و آنها برای هدایت است. هنر باید هدفمند باشد، زیرا بدون هدف، هیچ جایگاهی نخواهد داشت. خوشنویسی در میان هنرها حائز اهمیت است و تنها هنری است که ۱۰۰ درصد در مسیر تعالی روح و اندیشه قرار دارد. هنر باید مانند آینه و آب زلال باشد و تا انسان به آن نگاه کرد، خود را ببینید و هنر خوشنویسی این گونه است.
وی تصریح کرد: یکی از اشکالات مهم در رابطه با قرآنهای حزبی است که از وسط آیه شروع و در وسط آیه ختم میشود. سازمان دارالقرآن باید جلوی انتشار چنین قرآنهایی را بگیرد تا قرآنهای حزبی به صورت یکدست، زیبا و منظم ارائه شود. خط و کتابت قرآن توقیفی و الزامی نیست و اینگونه نیست که تنها یک خط، خط قرآن باشد؛ بنابراین خط اجتهادی است و کاتبان باید در آن نوآوری کنند و اگر فقط در یک خط مانند عثمان طه متوقف شویم، برای کشورمان زیبنده نخواهد بود.
خسروی ادامه داد: ابتدا خط نبطی و سریانی رایج بود و پس از سه قرن خط کوفی نوشته شد تا اینکه ابن مقله که حرف اول را در خط میزد، قرآن را کتابت کرد و پس از او یاقوت و دیگر کاتبان آمدند. زمانی ایران مهد خوشنویسی و در دورهای نیز ترکیه مهد خوشنویسی بود و امیدواریم ایران مهد عمل به قرآن باشد.
خط نسخ طی دورهای از بین رفته بود
استاد عبدالرضایی، خوشنویس پیشکسوت کشورمان در ادامه به تاریخچه خط و کتابت قرآن پرداخت و گفت: من از دوران ابتدایی خط و خوشنویسی را آغاز کرده و در نوجوانی با انجمن خوشنویسان آشنا شدم و از سال ۵۷ - ۵۸ هم تعلیم میدادم، با وجود اینکه چندان تجربهای نداشتم و در طول سالهای متمادی این تجربه را به دست آوردم.
وی افزود: خط به خودی خود و به صورت دفعی در ذهن خوشنویس به وجود نمیآید، بلکه با نوشتن و کتابتهای بسیار است که میتواند عیار و صلابت خط خود را ارتقا دهد. در واقع خوشنویسی برای قرآن به وجود آمده و میخواستند بهترین کلام را با بهترین خط بنویسند.
عبدالرضایی دلیل رواج خط نسخ برای کتابت قرآن را خوانایی آن دانست و بیان کرد: در دوره گذشته یعنی قبل از ۱۰۰ سال پیش تقریباً خط نسخ از بین رفته بود و این خط در روزگار ما به برکت جمهوری اسلامی رواج یافته است.
وی در ادامه ماندگاری خط را مورد اشاره قرار داد و گفت: هر خطی ماندگار نیست، مگر اینکه خوشنویس تهذیب نفس داشته باشد. وقتی خط خوشنویسان کهن را میبینید، نوری در آنها وجود دارد. مطمئناً کاتب هرگز نمیخواهد قرآن را بدون وضو کتابت کند و شاید این نور از همین تهذیب نفس ناشی میشود.
در پایان این مراسم از تعدادی از کاتبان قرآن با اهدای لوح تقدیر و قرآن کریم به خط میرزا احمد نیریزی تجلیل و قدردانی شد.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۲۸۶۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
برپایی نمایشگاه خوشنویسی جمعی از هنرمندان افغانستانی و ایرانی در قم
ابوالفضل جلالوندی، مدیر نگارستان اشراق دفتر تبلیغات اسلامی قم در گفت وگو با خبرنگاران تصریح کرد: زبان و ادبیات فارسی از آسیای میانه تا افغانستان و ایران و شبه قاره هند تا ترکیه به عنوان هویت انسانی، بسترساز تمدنی دیرینه و همدلی و همزبانی صدها میلیون انسان در این پهنه خاکی از زمین شده است.
وی افزود: در میان ساحتهای همدلی و همزبانی ملتهای ایران و افغانستان، ساحت فرهنگ و هنر یکی از مهمترین و در عین حال مغفول ماندهترین عرصه تمدن مشترک فارسی است.
مدیر نگارستان اشراق دفتر تبلیغات اسلامی اضافه کرد: در این عرصه، خوشنویسی، اوج هنر اسلامی ایرانی به شمار میآید و در افغانستان نیز تاریخی به قدمت زبان فارسی دارد که بزرگانی همچون میرعلی هروی،میرزا جعفرخان بایسنقر و سلطان علی مشهدی از جمله طلایه داران این عرصه در آن خطه اند.
وی خاطرنشان کرد: آن چه رنج سالهای مهاجرت را آسان می کند، پرورش هزاران انسان فرهیخته در عرصه های علم و هنر و صنعت است که امروز مصدر خدمت و رشد و تعالی جامعه هستند.
جلالوندی گفت: این نمایشگاه ادای دینی است به همه فعالان عرصه هنر خوشنویسی از افغانستان و ایران. معلمان و اساتیدی که آموزش دادند و معرفت آموزانی که آموختند.
وی بیان داشت: در این نمایشگاه گرانسنگ ۴۱ اثر خوشنویسی از جواد ابراهیمیان و محمد داستان، اساتید ایرانی و محمدزمان حیدری استاد افغانستانی و محمود حیدری، ابوالفضل غلامی، مهدی محمدی، صادق احمدی، ریحانه محمدی و محمد علی خاوری هنرمندان این هنر برپاست.
رئیس اداره هنرهای تجسمی دفتر تبلیغات اسلامی عنوان داشت: نمایشگاه به همت جمعی از اهالی فرهنگ و هنر افغانستانی استان قم دایر گردیده است و از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی استان قم و معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی که یاریگر پیشنهاد کنندگان، حامیان و مجریان این برنامه گرانسنگ شدند، صمیمانه تشکر می کنم.
در آیین افتتاح این نمایشگاه نیز که با حضور هنرمندان ایرانی و افغانستانی برگزار شد، محمدرضا قربان زاده "رئیس اداره تعاملات رسانه ای دفتر تبلیغات اسلامی" طی سخنانی با اشاره به اشتراکات فرهنگی دو ملت تصریح کرد: می بایست همه ما از زبان هنر برای تقویت تعاملات و اشتراکات بین ملت ها استفاده کنیم.
وی با اشاره به ظرفیت هنر در ترویج و گسترش معارف والای اسلامی و تمدنی به فعالیت های این معاونت در همین جهت اشاره کرد و افزود: سال گذشته نمایشگاه عکس غزه را داشتیم و پیش از این نمایشگاه، نگارستان اشراق میزبان ورکشاپ فلسطین بود که برپایی این نمایشگاه پس از آن را باید به فال نیک گرفت.
رئیس اداره تعاملات رسانه ای دفتر تبلیغات اسلامی اظهارداشت: همه ملت های مسلمان باید با همدلی در کنار ملت مظلوم فلسطین بایستند و در این صورت فلسطین به پیروزی کامل خواهد رسید.
وی با اشاره به نقش علمای شیعه دو ملت ایران و افغانستان در ایجاد همدلی و وحدت میان دو ملت، گفت: در صدر همه، مقام معظم رهبری(مدظله العالی) پرچمدار وحدت و همدلی هستند که نقش مهم و بسزایی را در همدلی دو ملت داشته و دارند.
در ادامه، زارعی مدیر کل اتباع استان قم با اشاره به توجه این اداره کل به برنامه های فرهنگی برای اتباع گفت: زارعی با اشاره به برگزاری جشنواره هنرهای نمایشی کرامت مهاجرین در سال ۱۴۰۲ گفت: برنامه ریزی برگزاری جشنواره های فیلم کوتاه و داستان نویسی کودکان و نوجوانان ویژه مهاجرین استان قم در سال ۱۴۰۳ صورت گرفته است.
وی با اشاره همدلی بین اقوام و ملت های اسلامی مقیم در جمهوری اسلامی ایران خاطر نشان کرد زبان هنر خصوصا خوشنویسی منشأ ظهور و بروز اشتراکات فرهنگی ملل است.
زارعی با اشاره به وجود ظرفیت های ارزشمند هنری بین مهاجرین گفت: اداره کل امور اتباع استان حامی هنرمندان و نخبگان فرهنگی مهاجر در سطح استان است.